Gezondheidsraad: ontmoedig alcohol
■ De Gezondheidsdienst adviseert de overheid om alcoholgebruik voor alle Nederlanders te ontmoedigen en minder normaal te maken. Dat kan bijvoorbeeld door alcohol uit de supermarkt te halen of hogere accijnzen in te stellen.
Volgens de Gezondheidsraad is er geen veilige ondergrens: "Ieder glas dat je drinkt, is schadelijk, niet alleen voor jezelf, maar ook voor anderen. "De raad ziet sterk bewijs dat het risico op zeven soorten kanker toeneemt bij de inname van alcohol. Ook bestaat er een groter risico op schade aan organen.
Het aantal volwassenen dat drinkt, neemt al af. In 2014 zei 81 procent weleens te drinken, in 2025 was dat 76 procent.