Gevangene overdag weg met enkelband
■ Het kabinet wil meer gedetineerden overdag met een enkelband vrijlaten. Ze kunnen dan buiten de gevangenis werken en 's avonds terugkeren om in de cel te slapen. Het is onderdeel van een plan tegen de overvolle gevangenissen en het personeelstekort.
Justitie-staatssecretaris Van Bruggen denkt verder aan minder begeleiding voor kortgestraften bij hun terugkeer in de samenleving. Mocht het plan te weinig effect hebben, dan kunnen bepaalde gevangenen nog eerder worden vrijgelaten.
Nu al worden sommige gedetineerden twee weken eerder naar huis gestuurd. Dat wordt mogelijk vier weken eerder.